Durf investeren in de Belgische spoorwegen. Maak ze terug één!

Deze regering beweert – door minder subsidies te geven – in de spoorwegen te investeren om ze efficiënter en klantvriendelijker te maken.

Het opnieuw eenmaken van de operationele structuur van de Belgische spoorwegen is nochtans de meest efficiënte en klantgerichte maatregel. Elke externe spoorwegspecialist bevestigt dit. De operationele spoorwegenstructuur in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk bewijst dit.

Ik heb via twitter – het communicatiekanaal van politici – de vraag gesteld aan Alexander De Croo (O-VLD), Inez De Coninck (N-VA) en Jef Van den Bergh (CD&V) of de eenmaking geen efficiënte en kostenbesparende investering zou zijn.

Pas na de derde poging kreeg ik van Jef een antwoord. Alexander en Inez zwijgen – nog steeds.

Het stilzwijgen van Alexander en Inez is begrijpelijk. De NMBS kan, mits goede prestaties, bevoorrechte partner blijven in een geliberaliseerd spoorwegnet.

Als je de NMBS wilt privatiseren is de eenmaking van de Belgische spoorwegen een slechte zaak. De eenmaking zorgt immers voor een efficiëntere, klantgerichtere en goedkopere spoorwegen. De Belgische spoorwegen zouden nog een succesverhaal kunnen worden!

Terwijl bedrijven, volgens de vrije-markt-filosofie, fusioneren om sterker te worden, mogen NMBS, HR-Rail en Infrabel dit niet. Europa vraagt nochtans enkel een boekhoudkundige scheiding, geen operationele.

Met privatisering zullen de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse spoorwegen interesse tonen in de Belgische hoofdlijnen.

Deze regering verkoopt nog liever haar laatste nationale en historische juwelen aan het buitenland dan een ideologische misrekening te vermijden.

Voor een Vlaams-nationalistische partij is dat een bonus.

CFFA057D-D1F8-4835-B285-D4068B8E656D

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s